Skrivet av Daniel Fransson
Efter första dagens besvikelse från BETT-mässan var förhoppningarna inte alltför högt ställda, men där bedrog jag mig.
Vi samlades och genomförde passet i en gammal ”Gentlemen’s club” med namnet Home House (byggt av en kvinna med smeknamnet ”Queen Hell” !). Vi introducerades i begreppet av en kanadensisk lärarutbildare vid namn Bonnie Stewart och en sak är säker – hon vet vad hon talar om. Mycket förtroendeingivande.
IKT har nu blivit en del av ett större begrepp – MIK (Medie- och informationskunnighet). I stora drag kan man säga att vi först – i grupper – försökte definiera vad den nya digitala litteraciteten kräver av oss. Därefter föreläste Bonnie Stewart om hur lärande i nätverk kan gå till m.m och lite till.
Hon satte igång rätt mycket tankar och berörde saker som man inte tänkt på förut. Det blir till att reflektera lite (fast jag menar mycket) för att få åtminstone några fler bitar på plats. Kommer definitivt följa Bonnie på Twitter i fortsättningen @bonstewart.
För övrigt gillar jag Google översätt:s översättning av ”digital literacy” bättre – digital kompetens.
På eftermiddagen föreläste Sara Mörtsell (WikiMedia, Sverige) om ”Badges” – ett sätt att skapa egna diplom vilka kan utdelas t.ex. för en genomgången kurs. Själva grejen är att vem som helst kan sätta upp en kurs i vad som helst och sedan utfärda ”diplomet” – en Badge.
Det diskuterades då vad en sådan här Badge skulle vara värd och hur den skulle kunna användas i skolan. Och vi landade nog på att ”värdelösa” Badge:ar kommer att självsaneras bort samt att man kan tänka sig att Badge:ar kan komma till pass för elever som visar fördjupat kunnande som ligger utanför kursernas ämnesplaner, t.ex. inom programmering. Sådana fungerar redan idag som merit när man söker jobb hos vissa IT-företag!
På det hela taget en lyckad dag. Tack alla ni som bildade vår grupp. Tänk vad spännande det kan bli när mellanstadie-, högstadie- och gymnasielärare, IT-ansvariga och rektorer buntas ihop så där…